Work-Life Balance
07/03/2016
Psychoterapeuta i psycholog z HOPE-ROZWÓJ I TERAPIA w Łodzi, Adriana Cylwik prowadzi warsztaty dla kobiet, podczas których w przystępny sposób opowiada o tym - jak ułatwiać sobie życie. Czy takie szkolenia to moda, czy potrzeba?
Adriana Cylwik: Tematem przewodnim takich warsztatów jest „Życie w harmonii”. Z angielskiego to takie modne powiedzenie „Work life balance”. Panie bardzo chętnie słuchają, pytają, przyswajają tę wiedzę. Odpowiadają też na pytania. Zainteresowanie tematyką jest na tyle spore, że zaczynam zastanawiać się nad wynajęciem lokalu poza Łodzią, żeby móc takie spotkania przeprowadzać częściej. Jest więc taka potrzeba.
- Czy w dzisiejszych czasach trudno kobietom pogodzić pracę zawodową z życiem prywatnym?
Adriana Cylwik: Niestety bardzo trudno. Głównie z tego powodu, że w dzisiejszych czasach my kobiety mamy wiele różnych obowiązków. I wiele różnych sfer w których funkcjonujemy. Nie tylko zajmujemy się domem, ale też poświęcamy dużo uwagi karierze i ogólnemu rozwojowi zawodowemu. I to powoduje, że czasem ciężko nam znaleźć rozsądną granicę między życiem zawodowym a osobistym. To z kolei sprawia, że jesteśmy zabiegane, mamy problemy z odpoczynkiem. Zaczynają się wówczas problemy z relacjami międzyludzkimi, bo ogólnie jesteśmy przez to zestresowane i nieszczęśliwe.
- Jak w takim razie znaleźć tę receptę na balans, równowagę pomiędzy jednym a drugim?
Adriana Cylwik: Ilu psychologów, ile różnych mądrych książek, tyle recept. Natomiast warto pamiętać o rzeczach, które powtarzają się w tych wszystkich „przepisach jak żyć szczęśliwie i jak żyć w harmonii”. Podczas warsztatów mówię, że warto mieć w życiu mądre cele. I zajmować się nie tylko tymi celami zawodowymi, ale pamiętać również o życiu osobistym. Czyli zwrócić uwagę nie tylko na to, co chcemy osiągnąć, ale też dlaczego to chcemy osiągnąć. Zazwyczaj, nawet jeżeli nam zależy na jakimś dobrym zarobku i dobrej pracy, to ona jest po coś. Po to, żebyśmy mogły dzieci wysłać do dobrych szkół, żebyśmy mogły podróżować, rozwijać się. To jest właśnie ten typ: co, dlaczego. A trzeci typ to jest: jak. Czyli jak chcemy to osiągnąć. Warto też nauczyć się zarządzania sobą i swoim czasem.
- To jest teraz bardzo modne pojęcie, to zarządzanie czasem.
Adriana Cylwik: Ponieważ doby nie wydłużymy, musimy wiedzieć jak tak na maxa wykorzystać ten swój czas. I też dowiedzieć się jak funkcjonujemy. Właśnie po to, żeby bardziej efektywnie wykorzystywać ten czas, który mamy. Tak już zostając w te konwencji zarządzania, to kolejną rzeczą jakiej powinniśmy się nauczyć, to jest zarządzanie swoim stresem. Czyli musimy między innymi dowiedzieć się, co nas stresuje i dlaczego. I nauczyć się w jaki sposób zmniejszyć ten poziom stresu.
- A co z zarządzaniem odpoczynkiem?
Adriana Cylwik: To też jest bardzo ważną sprawą. Musimy również nauczyć się jak zarządzać odpoczynkiem. Czyli tak samo jak planujemy różne rzeczy do zrobienia, tak powinniśmy planować to, że musimy odpocząć. Powinniśmy maksymalnie wykorzystywać urlop, bo po coś go mamy. Musimy się też dowiedzieć, co nam daje największy relax i robić to jak najczęściej.
- Dziękuję za rozmowę.
opr. i foto: Jola Babij /Media Production JB
* media i firmy zainteresowane naszymi usługami (reportaże, wywiady, artykuły, teksty i zdjęcia) zapraszamy do kontaktu mediaproduction.jb@gmail.com