Plagiat czy nie

16/11/2016 

Jedni je uwielbiają, inni patrzą z zażenowaniem. Mowa o memach, które dla wielu stanowią pewną dozę humoru. Jeszcze większą wagę przywiązują do nich autorzy tych fotograficznych parodii. I tu pojawia się problem pod tytułem, publikowanie cudzych memów w Internecie.

jola babij515 

Coraz więcej z nas prowadzi stronę internetową, blog czy chociażby profil na portalu społecznościowym. Publikujemy bardzo różne treści. Czy jednak zdajemy sobie sprawę, że nawet dzielenie się efektami własnej twórczości (np. publikowanie memów) może być niezgodne z prawem?

– Jeżeli chodzi o błędy dotyczące publikowania swoich dzieł w Internecie, zdarza się, że nie podajemy źródła, z którego zaczerpnęliśmy jakieś informacje. Gdy tworzymy na podstawie istniejącej już twórczości, często jest problem z tym, kiedy możemy wykorzystać ją we własnym zakresie. W przypadku utworów zależnych, co do zasady jest konieczność uzyskania zgody autora utworu pierwotnego – powiedział radca prawny z kancelarii Antyplagiat24, Przemysław Lech.

Utworami zależnymi są między innymi bardzo popularne od kilku lat, wspomniane memy. Mem to najprościej rzecz ujmując, obrazek ze śmiesznym tekstem. Ale może nim byc także filmik, czy grafika.  Ich twórcy wykorzystują przecież dzieła (np. zdjęcia) innych autorów, które po prostu opatrują zabawnymi komentarzami. Czy jeśli chcemy stworzyć i opublikować mem, powinniśmy zatem uzyskać zgodę na wykorzystanie pierwotnego utworu od jego twórcy? Nie. Kiedy wykorzystujemy dane dzieło na potrzeby parodii, pastiszu lub karykatury (a tak właśnie jest w przypadku memów), nie jest to konieczne.

Musimy natomiast wskazać autora utworu pierwotnego oraz jego tytuł. W przeciwnym wypadku naruszymy prawa autorskie twórcy dzieła, na którym bazowaliśmy. I będzie mógł on domagać się od nas usunięcia publikacji, zaprzestania rozpowszechniania mema, a niekiedy nawet rekompensaty pieniężnej za poniesione szkody. Ponadto będzie nam grozić odpowiedzialność karna.

opr. ghostinfo, foto: Media Production JB

*media i firmy zainteresowane naszymi usługami (wywiady, reportaże, teksty na zlecenie, zdjęcia) zapraszamy do kontaktu: mediaproduction.jb@gmail.com