Nie ufaj Internetowi

18/11/2016 

Bywa, że wiedza pochodząca z Internetu, staje się drogą do zakupowej pułapki. W podobne sidła wpada osiemdziesiąt pięć procent Polaków. Jak uniknąć tych oraz innych błędów zakupowych?

 jola_babij_310

Załóżmy, że starasz się żyć oszczędnie i dlatego szukasz w hipermarketach ofert promocyjnych, a produkty nabywasz dopiero po „konsultacji” z internetowymi opiniami? Twój zysk może być pozorny. Dlaczego? Przecież niemal wszyscy dbamy o swoje finanse i dążymy do tego, by wydawać jak najmniej. Podczas kupowania najczęściej kierujemy się więc ceną produktów (siedemdziesiąt dwa procent badanych), choć liczy się dla nas także jakość (sześćdziesiąt procent). Trzy czwarte naszych rodaków poszukuje atrakcyjnych rabatów, natomiast osiemdziesiąt procent korzysta z programów lojalnościowych. Mimo tego - wciąż wpadamy w pułapki zastawiane na nas przez marketingowców. Które z nich są najpopularniejsze?

jola_babij_309

Pierwsza dotyczy samych towarów, a konkretnie ulepszonych wersji. Nowy produkt odbieramy jako atrakcyjniejszy niż ten starszy. I choć „poprawa” często ogranicza się wyłącznie do odświeżonej szaty graficznej, podczas gdy skład pozostaje ten sam, decydujemy się na zakup, nawet mimo wyższej ceny.

Drugim problemem jest to, że chcemy wyszukiwać informacje szybko i wygodnie. Dlatego przed zakupem drogiego produktu sprawdzamy opinie o nim na forach i pytamy o radę znajomych lub sprzedawców.

Nie są to dobre źródła wiedzy. Kiedy z nich korzystamy, jesteśmy narażeni na manipulację, uzyskane wiadomości bywają zaś subiektywne i niepełne. Nietrudno wtedy o przepłacenie lub zakup produktu gorszego jakościowo. Lepszym rozwiązaniem jest konsultacja z niezależnym fachowcem albo samodzielna analiza produktu. Na to wciąż decyduje się jednak niewielu Polaków – podała psycholog, trener i wykładowca w Wyższej Szkole Bankowej w Poznaniu, Karolina Oleksa.

jola_babij_308

Podatni jesteśmy również na reklamy. Jeśli codziennie mijamy billboard, zapamiętujemy hasło i kierujemy się nim przy wyborze sklepowych towarów. Aby tego uniknąć, starajmy się skupić na rozsądnym analizowaniu składu i ceny produktów. A przede wszystkim, dajmy sobie też więcej czasu na podjęcie decyzji.

opr. ghostinfo, foto: Jola Babij /Media Production JB

*media i firmy zainteresowane naszymi usługami (wywiady, reportaże, teksty na zlecenie, zdjęcia) zapraszamy do kontaktu: mediaproduction.jb@gmail.com